Konstnär: Harald Wiberg

24 mars 2017

Harald Wiberg (1908 – 1986) var en småländsk bildkonstnär. Han studerade vid Konstfack i Stockholm samt i Frankrike och Italien. Wiberg har illustrerat böcker och texter, exempelvis Viktor Rydbergs ”Tomten” men det är främst hans återkommande naturtrogna djurskildringar med exempelvis älgar, harar, rävar och fåglar som han är ihågkommen för.
Harald Wiberg hade en omättlig nyfikenhet på naturen, och han var intensivt närvarande i det han gjorde, i dokumentationen av ögonblicket. Just i förmågan till inlevelse i motivet ligger hemligheten med hans popularitet.
”Ska man bli en bra djurtecknare räcker det inte med att vara flink i handen. Man måste också lära sig förstå djuren så att man kan känna sig som en tjäder, en hare eller en älg. Och när man tecknar landskapet runt omkring djuret måste man förstå varför det lever där och inte någon annanstans.”

Ernst och Traute Rose

08 mars 2017

IMG_0009

Lotte Laserstein 1898-1993
”Ernst och Traute Rose” olja på duk,
68 x 54cm, signerad och daterad 1977

Lägg märke till att denna målning hänger bakom Lotte Laserstein på den bild vi tidigare presenterat här.
Traute Rose som bland annat var bakgrundssångare i svartvita långfilmer var också Lottes närmaste väninna och favoritmodell. En vänskap som varade livet ut.

Glöm inte vår kostnadsfria värderingstjänst

Madelene, Naken, sittande i en stol

02 mars 2017

Lotte Laserstein Half Nude (Madeleine), ca 1941 Oil on board, 74 x 61cm framed

Nyheter:
Lotte Laserstein (Tyskland / Sverige 1898‑1993)
Madelene, Naken, sittande i en stol, omkring 1941
Olja på masonit, 74 x 61 cm Signerad nedre högra hörnet: Lotte Laserstein.
I slutet av 1930-talet träffade Laserstein Margarete Jaraczewsky kallad Madeleine, i Stockholm. Hon hade också lämnat Tyskland. Denna attraktiva unga kvinna blev en nära vän till Lotte och så småningom hennes svenska favorit-modell. Även om vänskapen mellan de två kvinnorna inte var lika intensiv som i förhållandet mellan Laserstein och hennes Berlin- vän och musa Traute Rose vart resultatet ett antal porträtt, raffinerade nakenstudier och några intensiva artist-och-modell- scener.
Det är ingen tvekan om att Madeleine också är modellen i detta nakenmotiv, sittande i en stol. Arbetet är inte daterat men vi kan vara säkra på att det genomfördes i början av 1940-talet. Detta indikeras inte bara av signaturen, utan också av det känsligt utförda måleriet av mästaren Lotte Laserstein.
www.konstfeber.se
�Glöm inte vår kostnadsfria värderingstjänst

Marknad på Stortorget, Gamla Stan i Stockholm

21 februari 2017

Bert Håge-Häverö

Bert Håge Häverö,

olja på duk, 40 x 32cm

Madeleine

14 februari 2017

IMG_8557

Lotte Laserstein

Litografi 45 x 39cm utförd 1950

Konstnär: Lotte Laserstein

14 februari 2017

Lotte Meta Ida Laserstein, föddes i Ostpreussen 1998 och dog i Kalmar 1993. Laserstein avslutade sin utbildning i Berlin 1927 och fick snart stora framgångar. I och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts dock hennes lovande karriär, varpå hon flyttade till Sverige. Huvudsakligen kom hon här att etablera sig som porträttmålare, utöver personporträtt ägnade hon sig också åt landskapsmåleri.

Flicka med fågel

13 februari 2017

Zhao Kailin 92 x 104cm

Zhao Kailin. Målad 1993.

Olja på duk. Storlek 92×104 cm

Composition

05 februari 2017

IMG_8197

Jacques Germain, olja på duk , 22 x 27cm
signerad J.G i nedre vänstra.

Composition

05 februari 2017

 

IMG_8193

Jacques Germain, olja på duk , 27 x 22cm

signerad J.G i nedre högra

 

Konstnär: Jacques Germain

05 februari 2017

Jacques Germain was an internationally acclaimed member of the post-war Abstraction Lyrique group with Mathieu, Bryen, Riopelle, Vieira da Silva and Lanskoy, who were the European equivalent to the American Abstract Expressionists. As a young art student he had the privilege to work with Léger at the Académie Moderne (1931) and Kandinsky at the Bauhaus (from 1932 onwards). It wasn’t until after WWII though that Germain first exhibited his work, at the Salon des Surindépendants of 1947. After a short initial figurative period, he soon began to explore abstraction, which seemed natural to him, geometric at first, before developing the powerful resonant style of heightened gestural expression with which he achieved international success. His paintings, executed in this fluid manner, consist of an explosion of small rectangular surfaces, mostly in shades of white, lit by touches of vibrant colour. Germain’s contribution to the continuing re-interpretation of painting established him amongst the leading post-war painters, “The same French lyrical use of colour which found its great champion in Delaunay, has new exponents in Bazaine, Estève, Lombard and Germain” (M. Seuphor: A Dictionary of Abstract Painting, 1958).

 

Jacques Germain achieved international status in the 1950’s and featured in contemporary art exhibitions around the world until his recent death in 2001. In 1949 he started to exhibit at the Salon des Réalités Nouvelles, an annual Salon founded in 1946 dedicated solely to the display of abstract art. Germain also participated frequently in the famous yearly “École de Paris” shows at Galerie Charpentier alongside Atlan, Hartung, Soulages, Poliakoff, as well as in important group exhibitions both in France and abroad, most notably Le Mouvement dans l’art Contemporain (Musée de Lausanne, 1955), Exposition Internationale de l’Art Abstrait, to celebrate the publication of Michel Seuphor’s seminal book on abstract art in 1957, Ecole de Paris (Mannheim, 1959), and the Irish International Exhibition of Modern Art (Dublin, 1962). He also held regular solo shows at the galleries Maeght, Pierre, Michel Warren, Kriegel, André Schoeller, Jacques Massol and Dina Vierny.

 

The artist’s work is now represented in many museums of modern art including the Musée National d’Art Moderne – Centre Georges Pompidou (Paris), Musée d’Art Moderne (Paris, Ville), and the city museums of  Lille, Bremen, Bergen, Lausanne, and Oslo.

Sida 7 av 19« Första...45678910...Sista »